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Political Behaviour and Communication


Dozent/in Prof. Dr. Alexander H. Trechsel
Veranstaltungsart Kolloquialvorlesung
Code HS241394
Semester Herbstsemester 2024
Durchführender Fachbereich Politikwissenschaft
Studienstufe Bachelor Master
Termin/e Di, 17.09.2024, 12:15 - 14:00 Uhr, 3.A05
Di, 24.09.2024, 12:15 - 14:00 Uhr, 3.A05
Di, 01.10.2024, 12:15 - 14:00 Uhr, 3.A05
Di, 08.10.2024, 12:15 - 14:00 Uhr, 3.A05
Di, 15.10.2024, 12:15 - 14:00 Uhr, 3.A05
Mi, 16.10.2024, 12:15 - 14:00 Uhr, 4.B55
Di, 22.10.2024, 12:15 - 14:00 Uhr, 3.A05
Di, 29.10.2024, 12:15 - 14:00 Uhr, 3.A05
Di, 05.11.2024, 12:15 - 14:00 Uhr, 3.A05
Mi, 06.11.2024, 18:15 - 20:00 Uhr, 3.A05
Di, 12.11.2024, 12:15 - 14:00 Uhr, 3.A05
Di, 19.11.2024, 12:15 - 14:00 Uhr, 3.A05
Di, 26.11.2024, 12:15 - 14:00 Uhr, 3.A05
Di, 03.12.2024, 12:15 - 14:00 Uhr, 3.A05
Di, 10.12.2024, 12:15 - 14:00 Uhr, 3.A05
Di, 17.12.2024, 12:15 - 14:30 Uhr, HS 10 (Prüfung)
Weitere Daten Schriftliche Prüfung Dienstag, 17.12.2024, 12:15 - 13:45 Uhr (HS10)
1. Wiederholungsprüfung: Dienstag, 04.02.2025, 10:15 - 11:45 Uhr (HS1)
2. Wiederholungsprüfung: Dienstag, 11.02.2025, 10:15 - 11:45 Uhr (3.A05)
Umfang 2 Semesterwochenstunden
Turnus wöchentlich
Inhalt

This course offers a dense overview of the most important works – the classics – in the field of political behavior and political communication. The focus will be put on citizens and public opinion. How does the latter emerge? How do electoral campaigns work? What is the role of parties, leaders, issues, mass media, modern information and communication technologies, the Internet etc. in public opinion formation? How does propaganda work? How rational are voters? How volatile is public opinion? The course aims at providing a solid discussion of the evolution of the field across time, its key concepts and approaches, theories and empirical contributions. Starting with the seminal book by Walter Lippmann, we will read and discuss the classics in a chronological order, spanning over the last century.  

E-Learning https://lms.uzh.ch/url/RepositoryEntry/17583865946
Sprache Englisch
Anmeldung

***Wichtig*** Um Credits zu erwerben ist die Anmeldung zur Lehrveranstaltung über das UniPortal zwingend erforderlich. Die Anmeldung ist ab zwei Wochen vor bis zwei Wochen nach Beginn des Semesters möglich. An- und Abmeldungen sind nach diesem Zeitraum nicht mehr möglich. Die genauen Anmeldedaten finden Sie hier: www.unilu.ch/ksf/semesterdaten


anrechenbar für den Studienschwerpunkt Politische Kommunikation/Vergleichende Politikwissenschaft
Prüfung Schriftlich, in der letzten Semesterwoche

Eine Prüfungsanmeldung ist nicht erforderlich. Weitere Informationen zu den Prüfungen: www.unilu.ch/ksf/pruefungen
Abschlussform / Credits Benotete schriftliche Prüfung / 3 Credits
Hinweise Politische Kommunikation/Vergleichende Politikwissenschaft
Hörer-/innen Ja
Kontakt alexander.trechsel@unilu.ch
Material Wird auf der Online-Plattform OLAT zur Verfügung gestellt.
Literatur

·         Lippmann, Walter, 1997 (1922). Public Opinion. New York: Free Press.

·         Lazarsfeld, Paul F., Berelson, Bernard and Hazel Gaudet, 1968 (1944). The People’s Choice. How the Voter Makes Up his Mind in a Presidential Campaign. New York: Columbia University Press.

·         Downs, Anthony, 1957. An Economic Theory of Democracy. New York: Harper Collins.

·         Campbell, Angus, Converse, Philip E., Miller, Warren E. and Donald E. Stokes, 1964. The American Voter: an Abridgement. New York: Wiley.

·         Key, V.O., 1966. Responsible Electorate: Rationality in Presidential Voting 1936-1960. Cambridge: Harvard University Press.

·         McCombs, Max and Daniel Shaw, 1972. Agenda-setting function of mass media. Public Opinion Quarterly 36: 176–187.

·         Fiorina M 1981.  Retrospective Voting in American National Elections. New Haven, CT: Yale University Press.

·         Iyengar, Shanto, and Donald R. Kinder. 1989. News That Matters: Television and American Opinion. University of Chicago Press.

·         Zaller, John R. 1992. The Nature and Origins of Mass Opinion. Cambridge University Press.

·         Sniderman, Paul M. and Edward G. Carmines 1997. Reaching Beyond Race. Harvard U Press. Druckman, James N., Erik Peterson and Rune Slothuus 2013. How Elite Partisan Polarization Affects Public Opinion Formation, American Political Science Review 107, 1: 57-79.

·         Druckman, James N. and Kjersten R. Nelson 2003. Framing and Deliberation: How Citizens‘ Conversations Limit Elite Influence, American Journal of Political Science 47, 4: 729-745.

·         Druckman, James N. 2004. Political Preference Formation: Competition, Deliberation and the (Ir)relevance of Framing Effects, American Political Science Review 98, 4:671-685

·         Chong, Dennis and James N. Druckman 2007. Framing Theory. Annual Review of Political Science 10: 103-26.

·         Prior, Markus, 2007. Post-Broadcast Democracy: How Media Choice Increases Inequality in Political Involvement and Polarizes Elections. Cambridge: Cambridge University Press.

·         Lavine, Howard G., Christopher D. Johnston and Marco Steenbergen 2012. The ambivalent partisan: How Critical Loyalty Promotes Democracy. Oxford U Press.